Thursday, December 3, 2009

Ma käin linna peal kaklemas

Saue kaubanduskeskus on kasutanud läbi aegade erinevaid võtteid inimeste poodi meelitamiseks. Nende kurikavalad skeemid on olnud suunatud nii täisealisetele, kui ka lastele. Olgu siis, kas odavad hinnad, tasuta tomatimahl ja kali või... videomängud.

Nüüd väike ülevaade inimestele, kes ei ole Sauest veel isegi kuulnud. See on pisike linn Keila maantee ääres. Tallinna piirilt umbes ~10 km. Praeguseks juba populaarsust koguv väikelinn oli minu üleskasvamise ajal (90-ndate keskosa), vabandage väljendust „pommiauk”. Noortele oli seal huvitegevuseks, igavusest pähe karanud lollused. Õnneks oli rahaahne kaubanduskeskus piisavalt nutikas ning töötas välja strateegia, kuidas ka laste taskurahad endale saada. Abiks oli neile kangide ja nuppudega masin.

Mul oli kodus, enamustele eestlastele tuttav, kollaste kassettidega töötav Nintendo Entertainment Süstem’i (NES) kloon. 8-bitine lustikummut sai vatti eranditult igapäev. Seejärel kingiti mu heale sõbrale Stenile Sega Megadrive. Ma ei liialda, kui ütlen et koos selle telekamänguga kolisid ka pooled meie naabruskonna poisid Sten'i juurde. Aga noh arkaadimasina saabudes kolisid osad poisid Saue poodi.

Ärge saage valesti aru. Ma olin kaklusmänge mänginud enne ka.  Ei oska seda fenomeni kirjeldada, aga mõte, et kõnnid oma karakteriga mööda tänavat ja klohmid pahasid on lihtsalt võrratu. Sinu ohver, peale lüüa saamist, vilgub paar korda ja siis kaob ära. Ägedus ruudus. Aga see masin meie poe juures andis telekaekraani kismakukkedele hoopis uue varjundi. 
Meie koduküla arkaadi hitid olid Neo-Geo platvormilt. Graafiliselt võrrelda NES’i ja Neo-Geo’d on sama, mis võrrelda mõnda DaVinci meistriteost, lapse soperdisega.

Üleval siis Neo Geo Burning Figt ja all NES double dragon.

Sealt sai alguse minu armastus 2d kakluste vastu. Nüüd siit aga tänase päeva küsimus. Miks need kaklusmängud nii kasinaks on jäänud? Kas fännid on otsa saanud? Kas beat em up ei ole enam „cool“? Final fihgt, Streets of rage, Sengoku, Punisher, Cadillacs and dinosaurs jne. Kas see žanr elas oma aja ära ja nüüd liiguti lihtsalt edasi? Praegu on meil Tekkeni seeria, mis on väga pädev mees mehe vastu klohmimine. Soul calibur, põhimõtteliselt sama teema. Aga ei ole näha seda klassikalist kangelast tänaval horide vastu võitlemas. Klassikaline meeste valiku screen, kus kaks lihastes kutti, üks suurte rindadega tütarlaps ning mingi veidrik. Watchmeni beat em up ja Warriors ei ole päris see, mis ma praegu silmas pean. Nendel mängudel puudub minujaoks see kirjeldamatu vanakooli hing, rääkimata sellest flawless juhitavusest. Tutrles’i arkaadi remakest, mis xbox lives liigub, ei tahaks siinkohal isegi rääkida.
Samas ma tean et head kaklus mängu ei ole tänapäeval raske teha. Näited kasvõi Bouncer (PS2) ja Final Fight: Street Wise (xbox).

No comments:

Post a Comment